Het afgelopen jaar vond een opzienbarende stijging plaats van het aantal ‘niet terugkerende passagiers’ bij cruisemaatschappijen, zo blijkt uit documenten van de CLIA (Cruise Lines International Association).

Normaal gaat de organisatie uit van een percentage van zo’n 0,3 tot 0,4 procent, maar in het afgelopen jaar zijn er bij maatschappijen percentages van ruim 41 procent gemeten.

Bij de niet terugkerenden gaat het deels om mensen die werk vinden in een land waar ze aan wal gaan, maar voor het grootste deel om personen die zich gewoon nooit meer bij het schip melden.

Maximaal 0,5 procent

De maatschappijen hanteren normaal gesproken een branche-brede norm van maximaal 0,5 procent aan opvarenden dat op die manier ‘kwijtraakt’.

Dat er nu ruim boven die norm mensen achterblijven is reden tot enige zorg, maar levert de verschillende organisaties nu ook een extra boekwinst van zo’n 25,6 miljoen dollar aan niet gemaakte kosten op.

Echtpaar Stevens

Een bekend voorbeeld is het echtpaar Stevens, dat in 1998 aan wal ging op een eiland in de Stille Oceaan en zich nooit meer bij het schip meldde.

Zij werden pas in 2012 door een andere maatschappij opgepikt. Opmerkelijk genoeg was het echtpaar er van overtuigd dat ze ‘niet langer dan twee dagen was weggebleven’.

Ook kwam het voor dit echtpaar als een complete verrassing dat het al 2012 was. Het echtpaar leefde nog altijd in 1998.

Statenloos

Omdat het echtpaar Stevens inmiddels als overleden werd beschouwd, hadden ze ook geen geldige woonplaats of paspoort meer. Aangezien ze niet zijn geboren op het eiland waar ze werden gevonden, maar ook geen paspoort meer hebben, zijn ze nu stateloos.

De Verenigde Naties kunnen weinig doen. Zij staat het stateloos maken van mensen weliswaar niet toe, maar hebben geen regels voor verdwenen cruisepassagiers die terugkeren op een plek buiten de nationale wateren waar internationale verdragen niet gelden.

GPS-chip

Om volgend jaar weer onder de norm van 0,5 procent te duiken zijn er verschillende maatregelen aangekondigd. Zo zullen schepen langer blijven aanmeren bij onbewoonde eilanden en worden mensen gewezen op hun verantwoordelijkheden bij het aan wal gaan. Ook kunnen passagiers desgewenst een GPS-chip geïnjecteerd krijgen.

Woordvoerder Ruth Mikes laat weten zich voor 2015 nergens zorgen over te maken, ‘In 1987 werd een percentage van 26 procent genoteerd, en daar was in 1989 al niets meer van over.’

Het is tot op heden onduidelijk waarom in sommige perioden zoveel mensen verdwijnen. Lange tijd werd gedacht dat het aardmagnetisch veld mogelijk tijd kan vertragen of versnellen onder de juiste atmosferische omstandigheden. Hiervoor is echt nooit voldoende bewijs gevonden.

Wetenschappers hebben hun aandacht daarom nu gericht op zonnevlammen en zonne-activiteit. Resultaten van deze onderzoeken worden echter niet voor 2026 verwacht.