Pan American Airways (PAA) worstelt met een groot mysterie. Een passagiersvliegtuig van de Zuid-Amerikaanse maatschappij vloog eind oktober van Chicago naar Buenos Aires met een spookgezagvoerder. Dat zegt co-piloot Juan Montega tegen de Argentijnse krant El Periódico del Pueblo.

Op woensdag 29 oktober maakte Montega zich op voor zijn wekelijkse vlucht naar Buenos Aires. Een uur voor vertrek belde zijn collega met de mededeling griep te hebben gekregen. Voor vervanging zou worden gezorgd.

Woedende chef

Een half uur voor vertrek verscheen de vervangend gezagvoerder aan de gate. ‘Hij stelde zich voor als Enrico DeLaban’, zegt Montega. De vlucht met de Boeing 747 naar Buenos Aires verliep vervolgens zonder problemen.

Na de landing in de Argentijnse hoofdstad stormde de lokale ‘bureau chief’ van PAA echter woedend de cockpit binnen. ‘”Waarom ben jij tegen alle regels in in je eentje gaan vliegen”, brieste mijn chef tegen mij’, vertelt Montega aan de krant.

Verdwenen gezagvoerder

Het hoofdkantoor van PAA had de vlucht gecancled omdat er geen vervanger was. ‘Ik snapte er niets van. Ik ben met Enrico naar Beunos Aires gevlogen. Na de landing en toen de passagiers van boord waren gegaan, ging hij naar het toilet. Eén van de stewardessen kwam hem tegen in het gangpad. Ik zei dus tegen de bureau chief dat hij op het toilet zat’, aldus Montega.

Na tien minuten besloten de twee een kijkje op het toilet te nemen maar daar was niemand, DeLaban was verdwenen, de bemanning had hem echter niet van boord zien gaan.

Bewakingsbeelden

PAA heeft vervolgens de bewakingsbeelden van Chicago O’Hare International Airport opgevraagd. Daarop is duidelijk te zien dat beide piloten aan boord van de Boeing gaan. Ook is het communicatie-verkeer teruggeluisterd waarop DeLaban te horen is. Hetzelfde geldt voor de zwarte doos. Op de beelden van Ministro Pistarini International Airport, het belangrijkste vliegveld van Buenos Aires, is echter niet te zien dat DeLaban van boord gaat.

Montega: ‘Twee dagen later moest ik op het hoofdkantoor komen. Enrico DeLaban bleek inderdaad piloot bij ons te zijn geweest. Mijn chef heeft zijn dochter de opnamen laten horen en zij bevestigde dat het haar vader was: ze herkende de stem omdat hij sliste, DeLaban had namelijk een hazenlip. Maar DeLaban is op 29 oktober 1954 boven de Andes neergestort met een Lockheed Constellation van onze maatschappij. Toen werd het even heel erg stil in de vergaderruimte.’

Een verklaring heeft Montega niet voor de gebeurtenissen. ‘Misschien heeft hij ons voor iets willen beschermen? Ik heb werkelijk geen idee.’