Het Duitse persbureau DPA meldde maandag dat een deel van de wagens die voor de maandelijkse plenaire zitting van het Europees Parlement van Brussel naar Straatsburg worden gereden, dat traject zonder inzittenden aflegt. Het gaat om 120 dienstauto’s.  Weinigen weten dat sinds 1992 tijdens dit maandelijkse verhuiscircus 8 Europarlementariërs spoorloos zijn verdwenen.

De lidstaten van de Europese Unie legden in 1992 formeel vast dat het Franse Straatsburg officieel de vestigingsplaats en locatie voor de meeste plenaire vergaderingen van het Europees Parlement werd; de parlementaire commissies zouden in Brussel vergaderen.

Dat is de reden waarom iedere maand duizenden EP’ers, hun medewerkers en ambtenaren van Brussel naar Straatsburg moeten verhuizen. Uit tot vandaag geheime documenten van de Europese Interne Transport Autoriteit (EITA) blijkt dat sinds 1992 8 Europarlementariërs tijdens hun reis spoorloos zijn verdwenen.

Van twee van hen verdween het privé-vliegtuig plotsklaps van de radar, beide toestellen zijn nooit teruggevonden. Vier anderen stapten vanaf Brussel in de trein naar het 450 kilometer verderop gelegen Straatsburg maar bleken bij aankomst niet meer in hun coupe’s te zitten. De overige verdwenen vier gingen met ‘eigen vervoer’ maar hebben Straatsburg nooit bereikt.

In een intern memo van EITA-chef Jacques-Daniel Brute eind vorig jaar worden de verdwijningen ‘collateral damage‘ genoemd. “Iedereen weet wat de risico’s zijn”, aldus de als vertrouweling van de Franse president Emmanuel Macron bekendstaande top-ambtenaar.

Binnen de EU heerst veel weerstand tegen het jaarlijkse verhuiscircus, veel lidstaten zien liever Brussel als hoofdzetel van het Europees Parlement. Opeenvolgende Franse regeringen maken daar echter al jaren bezwaar tegen, de Vijfde Republiek is erg gehecht aan Straatsburg als formele Europese hoofd-vergaderstad.

Geen van de over de jaren verdwenen Europarlementariërs heeft de Franse nationaliteit.

Door Jim Slayer